دانش قرآنی به تنهایی ضامن سعادت انسان نیست
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۴۰۲۱
به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، حجتالاسلام دکتر سلمان صفوی رئیس مرکز مطالعات ایرانی لندن و سردبیر مجله علمی «ترانسندنت فیلاسوفی» در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت وگو به مناسبت فرارسیدن شبهای قدر در مورد حقیقت وحی و تنزیل گفت: در این نکته همه متفق القول هستند که انزال و تنزیل قرآن کریم اشاره به دو مرتبه دارد اما فلاسفه و عرفا ابتدا درمورد حقیقت این موضوع بحث کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اولین مسئلهای که از نظر عرفا باید روشن شود این است که قرآن کریم یک مرتبه بسیار متعالی و یک وجود قدسی ماورایی دارد و از عالم بالا به صورت تدریجی یا دفعی تنزیل شده است.
رئیس مرکز مطالعات ایرانی لندن اظهار کرد: مسئله تنزیل اشاره به یک وجود یا موضوع معنوی و مجرد در مقام حق دارد یعنی ما با یک وجود معنوی و قدسی و تعالی متن (قرآن کریم) روبرو هستیم.
حجتالاسلام صفوی به آیه «تنزیلاً من رب العالمین» اشاره و بیان کرد: تنزیل در این آیه به این معناست که تنزیل قرآن از نزد پروردگار جهانیان اتفاق افتاده و اشاره به بعد ربوبیت خداوند نیز دارد که این قرآن از وجه ربوبیت حضرت حق نازل شده و از جنبه پرورشی و مرتبه اسماء و صفات حضرت حق برخوردار است.
وی ضمن بیان اینکه مخاطبان قرآن همه جهانیان هستند به مراتب تنزیل هم اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم آمده که این کتاب در لوح محفوظ قرار دارد و به فرمان حضرت حق، به جبرئیل داده شده تا آن را به قلب پیامبر اکرم (ص) نازل کند و بعد از اینکه بر قلب رسول خدا نازل شد به دلیل برخورداری از صفت اتقان، از هرگونه تحریفی به دور ماند.
رئیس مرکز مطالعات ایرانی لندن با اشاره به اینکه قرآن کریم بر قلب پیامبر (ص) نازل شده و لذا شناخت آن هم از طریق قلب امکانپذیر است افزود: مرکز وجود هر آدمی قلب اوست و این معرفت قلبی است که در قله معارف قرار میگیرد.
حجتالاسلام صفوی گفت: بعد از مرحله نزول قرآن بر قلب پیامبر (ص) که به اذن الهی هم بوده حضرت برای انتقال مفاهیم قرآن به مردم از طریق زبان مبارک خود و بدون هیچ کم و کاستی اقدام کردند که این نیز مرحله دیگری از تنزیل به شمار میرود.
وی با بیان اینکه کتاب قرآن کریم برای همه مردم است اما میزان شناخت هر فردی از این کتاب متفاوت است افزود: هر کسی به اندازه سعی و مجاهدتش میتواند از این مطالب آسمانی بهره برداری کند.
سردبیر مجله علمی «ترانسندنت فیلاسوفی» در ادامه این مطلب تأکید کرد: کسی با انبار اطلاعات و دانش قرآنی صرف، به هدایت و فلاح نمیرسد یعنی محفوظات قرآنی ما را به هدایت نمیرساند بلکه مسئله تزکیه نفس و تعامل علم و عمل است که ما را به مقصود و هدایت خواهد رساند.
حجتالاسلام صفوی فهمیدن قرآن را در گام نخست نیازمند شناخت و آشنایی با زبان قرآن دانست و گفت: خداوند مسیر سیر و سلوک به سمت حق را در آیات شریف قرآن کریم تعیین کرده و فرموده که این مسئله از از اهل ذکر بپرسید.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: حجت الاسلام قرآن کریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۴۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
به گزارش خبرگزاری مهر، نمایندگان کشورمان در شصت و چهارمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کشور مالزی از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن کریم اعلام شد.
در شصت و چهارمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن مالزی علاوه بر دعوت از شرکتکننده رشته قرائت تحقیق که به صورت یک سنت هر ساله صورت میگرفت، امسال برای اولین بار از شرکتکننده رشته حفظ کل قرآن کریم نیز دعوت شد.
بر همین اساس در رشته قرائت تحقیق حمیدرضا نصیری و در رشته حفظ کل قرآن کریم محمدرضا زاهدی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بینالمللی قرآن کشور مالزی خواهند بود.
این دو قاری و حافظ قرآن کریم در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که سال گذشته در استان خراسان شمالی و شهر بجنورد برگزار شد، رتبههای دوم رشتههای قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم را دریافت کردند
حمیدرضا نصیری، مهندس کامپیوتر در خانواده قرآنی متولد شد. در جلسات عمومی و سنتی قرآن این شهر حضور پیدا کرد و از همین طریق استعداد او در زمینه قرائت قرآن، مشخص شد. این قاری ممتاز کشورمان از محضر اساتید پیشکسوت قرآنی زنجان چون «محمود رنگرز» بهره برده است. اساتیدی همچون احمد ابوالقاسمی، محمدحسین سعیدیان و سیدمحسن موسویبلده در این دوره بیشترین تأثیر را بر تلاوت این قاری ممتاز گذاشتند.
محمدرضا زاهدی علاوه بر شناخته شدن در زمینه حفظ قرآن کریم، به عنوان یک قاری نیز شناخته میشود. او متولد شهریورماه ۱۳۸۱ در تهران است سعید حاجیان، حافظ، قاری و مدرس قرآن کریم یکی از اصلیترین استادان محمدرضا زاهدی در دوران یادگیری قرآن کریم بوده است. او سال ۱۳۹۷ در حالی که ۱۶ سال سن بیشتر نداشت در بیستودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن جایزه دبی در امارات در بخش حفظ حضور یافت و در پایان موفق به کسب رتبه خاصی نشد. شاید بهترین رتبه این حافظ کل قرآن همان رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن کشورمان در سال ۱۴۰۲ و در چهل و ششمین دوره باشد.
یادآور میشود مسابقات بینالمللی قرآن مالزی در دو مرحله مقدماتی (مجازی) و نهایی (حضوری) برگزار میشود، سبکی که ایران طی سالهای اخیر مبدع آن بوده است. این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان و در رشتههای قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن برگزار میشود.
آخرین قاری ایرانی که حائز رتبه نخست این مسابقات شده، حامد علیزاده در سال ۱۳۹۶ بود. قاریان ایرانی علاوه بر دریافت چندین رتبه نخست، صاحب چندین رتبه دوم، سوم و چهارم در کهنترین مسابقات بینالمللی قرآن جهان اسلام شدهاند. سال گذشته و در شصت و سومین دوره این مسابقات علیرضا بیژنی که همراه با امین پویا به عنوان استاد راهنما عازم این مسابقات شده بود، موفق به دریافت رتبه دوم شد.
کد خبر 6088402 سمانه نوری زاده قصری