سلسله سندی که امام باقر(ع) تا خداوند رساند/ روایت معصوم(ع)؛ عدل قرآن
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۵۵۴۱۲
به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان از اساتید برجسته اخلاق شب گذشته، 12 مهرماه در مسجد اعظم قم به مناسبت ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع) و حضرت رقیه(س) به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: در سوره مبارکه حدید، خداوند میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه افزود: اما چرا خداوند این همه محبت به مردم کرده است؟ برای اینکه مردم زندگی خود و درون و برون خود را بر اساس عدالت جهت بدهند. اما این میزانی که در این آیه فرمود که کنار کتاب است، چیست؟ مراد از بینات روشن است که عبارت از معجزات میباشد، کتاب هم روشن است، یعنی یک سلسله معارف کامل و جامع، اما مراد از میزان چیست؟ بهترین نظری که در مورد میزان داده شده و تقریباً بزرگترین مفسران آن را قبول کردهاند، به معنای دین است. کتاب مجمل است و دین تفصیل آن است، لذا از این آیه استفاده میشود که در نبوت پیامبر اسلام(ص) کتاب، قرآن و دین مجموعه روایات رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) است.
انصاریان تصریح کرد: یک نکته جالبی در کتاب شریف کافی نقل شده که که فکر میکنم کمتر به این نکته توجه شده است و آن این است که راوی به امام باقر(ع) میگوید یک روایت سنددار برای من بفرمایید. روایت سنددار روایتی است که چند نفر عادل، موثق و با تقوا در مسیرش هستند. وقتی راوی به امام باقر(ع) اینطور عرض کرد، امام(ع) از پدران خود تا رسول خدا(ص) سند را رساند و فرمود رسول خدا(س) از خدا نقل میکند که باید فلان کار را انجام دهید و از فلان کار بر حذر باشید. یعنی امام باقر(ع) اعلام کردند که حرفهایی که ما میزنیم بالاستقلال نیست و هرچه به شما میگوییم، خدا فرموده است؛ یعنی اعتبار روایات اینقدر زیاد است که درست و مساوی با آیات قرآن است.
وی در ادامه افزود: لذا رسول خدا(ص) فرمود من بین شما قرآن و عترت را به یادگار میگذارم. اینها یک حقیقت و در دو چراغ هستند، اما ریشه آنها یک واقعیت است و آن هم علمالله است. پس اینکه تأکید میکنم خداوند دو میزان برای سالم بار آمدن زندگی ما قرار داده که یکی قرآن و یکی روایات اهل بیت(ع) است، این آیه نیز آن را تأیید میکند. با نگاهی که مفسران بزرگ به کلمه میزان دارند که به معنای دین است، این نگاه تأیید میشود. حال که این دو ترازوی الهی در اختیار ما است، بر ما واجب است که اعمال خود را با این دو ترازو بسنجیم.
انصاریان تصریح کرد: اگر در قرآن آیهای مجمل بود نیز باید به میزان دوم که روایات باشد، رجوع کنیم و ببینیم اهل بیت(ع) این آیه را چطور توضیح دادهاند و چطور تفصیل آن را بیان کردهاند که قلب و روان و اعمال من به انحراف کشیده نشود. قلب انسان همواره در معرض خطرات بزرگی است که اگر من در حال ارزیابی آن نباشم، این خطرات بر دل مسلط میشود و شروع به تخریب کردن میکند. یکی از این خطرات وسوسه است که در روزگار ما از نوک قلمهای ناپاک و از بنگاههای سخن پراکنی و مجلات ضددین به صورت دریاوار قلب را مورد حمله قرار میدهند که انسان، یا ایمانش را از دست بدهد یا اینکه نسبت به حقایق کنارهگیری کند.
وی در ادامه افزود: من وقتی میفهمم که دچار وسوسه و خناس شدهام، کتاب، میزان است و خودم را ارزیابی میکنم. اگر این خطرات گلوی قلب من را گرفته و فشار میدهند، با قرآن مجید باید کار را حل کنم، یعنی باید به قرآن یقین داشته باشیم که اگر تردید در کار باشد، کار به سامان نمیرسد. اگر نسبت به طبِ طبیب هم تردید داشته باشیم، کار درست نمیشود. بنابراین با اطمینان به سراغ قرآن رفت که تردیدی در آن نیست.
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه حسین انصاریان دین قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۵۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه پبده از بی نظیرترین موزههای کتب و نسخ خطی قرآن کریم
رییس دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: این موزه از مجتمعهای بزرگ فرهنگی و به عنوان یکی از پتانسیلهای فرهنگی استان اصفهان محسوب میشود.
علی حاجی زکی با بیان اینکه همگی وظیفه داریم در حفظ و نگهداری اسناد موجود در این موزه تلاش کنیم، افزود: بیش از سه هزار نسخه ثبت شده در موزه وجود دارد که قدیمیترین آن مربوط به حدود ۷۰۰ سال پیش میشود.
او گفت: تعداد زیادی قرآنهای خطی و طلاکوب همچنین قرآنهایی با خط مرحوم احمد نیریزی، کتاب روضه شیخ کلینی و کتاب سوال و جواب شیخ مرتضی انصاری در این موزه نگهداری میشوند.
حاجی زکی افزود: نوشتههای سید العراقین، کتاب اسفار اربعه ملاصدرا، کتابهای نجومی از دوره ایلخانی، شاهنامه به پنج زبان دنیا، طومار تقسیم آب و حقآبه محله دستگرد و جرقویه اصفهان، اسناد دوره ظل السلطان و مظفرالدین شاه از دیگر آثار موزه پیده محسوب میشوند که مورد استفاده دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور جهت فعالیتهای پژوهشی است.
رییس دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: وجود اسناد و مدارک فرهنگی در این موزه ارزش و اهمیت این مجموعه نفیس را صدچندان کرده است و امیدواریم مسوولین استان با کمکهای مادی و معنوی نسبت به معرفی و حفظ این گنجینه ارزشمند اقدام کنند.
موزه پبده در فولادشهر از توابع شهرستان لنجان، در سال ۱۳۸۹ توسط بخش خصوصی تاسیس شده و پیشتر یکبار توسط نمایندگی کمیته بینالمللی موزهها (ایکوم) در ایران بعنوان یکی از موزههای برتر کشور در زمینههای مختلف مانند حفاظت، مرمت و جذب گردشگران خارجی معرفی شده است.
حدود سه هزار نُسخه خطی در موزه پبده فولادشهر در معرض دید علاقهمندان قرار دارد که یکی از قدیمیترین آثار آن قرآنی با حدود ۷۰۰ سال قدمت است.
حدود ۵۰ موزه وابسته به میراث فرهنگی، بخش خصوصی و سایر نهادها در استان اصفهان وجود دارد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان